10. klass, 11. klass, 12. klassÜhiskonnaõpetus

Ühiskonnaõpetuse õpik gümnaasiumile. I osa

Teised valimiseelistusi mõjutavad tegurid

Inimeste sotsiaalne taust pole kindlasti ainus valimisotsust mõjutav tegur. Praegusel infoajastul mõjutavad valimistulemusi üha rohkem valimiskampaaniad ja meedia. Kuigi valimiskampaaniad võivad vahel tunduda tüütute ja pealetükkivatena, tutvustavad nad erinevate parteide seisukohti, ärgitavad inimesi poliitika vastu suuremat huvi tundma ja valima minema. Ilma valimiskampaaniateta poleks toimivat demokraatiat, sest enamik kodanikke ei paneks tähelegi, et valimised aset leiavad.

Aruteluks

Karikatuuris on kujutatud meest sõnnikuhargiga suure valimisreklaami hunniku ees. Ta ütleb naisele, kes seisab ukseavas: "Võtsin postkastist viimase portsu valimisreklaame, musi. Kas soovid läbi lugeda?"
Urmas Nemvalts (Postimees, 18.10.2013)
ARUTELU:

Arutlege, kuidas tuleks suurendada inimeste poliitilist teadlikkust, et nende valimisotsustused oleksid läbimõeldud ja sisulised ega sõltuks välistest teguritest ja efektsest valimiskampaaniast.

Valimiskampaaniate mõju on palju uuritud, kuid siingi pole üheseid vastuseid. Kampaaniad mõjutavad ennekõike just neid, kellel pole veel kindlat erakondlikku eelistust välja kujunenud ning kes teevad otsuse vahetult enne valimist. Kuna nad pole enda poliitilistes valikutes päris kindlad, võivadki neile mõju avalda üksikud meeldejäävad kampaanialoosungid, lihtsustatud stiilis välja käidud vastandused, kandidaatide välimus jms. Tänapäeval on kõikuva erakondliku eelistusega valijaid järjest enam, mistõttu on ka valimiskampaaniate ja meedia roll muutunud üha olulisemaks.

Osa valijaid võib oma otsuse tegemisel lähtuda ka väga konkreetsetest erakondade lubadustest. Kui näiteks tegemist on üksikemaga ning mõni erakond lubab suuremat lastetoetust, võib see olla piisav põhjus just selle erakonna poolt hääletada. Seda tuntakse teemapõhise hääletamisena – valija lähtub konkreetsetest lubadustest või üksikküsimustest, mis talle on olulised, ning vormib oma valimisotsuse nende põhjal.

Kindlasti polnud eeltoodud mõjurite loetelu ammendav. Valimiskäitumist kujundavad veel väga paljud erinevad tegurid, mõnikord isegi täiesti juhuslikud sündmused. Näiteks arvatakse, et Barack Obama võidule 2012. aasta USA presidendivalimistel aitas teatud määral kaasa riiki tabanud looduskatastroof, idarannikut räsinud suur torm Sandy, millele valitsus suutis kiiresti ja efektiivselt reageerida ning kannatanuid abistada. Obamal oli seejuures võimalik olla rohkem telepildis ja näidata end otsustava, kuid samas hooliva liidrina.

Küsimused ja ülesanded

Küsimuse ikoon. Punase jutumulli sees on valge küsimärk.

1.

Meenutage viimast valimiskampaaniat Eestis. Millise erakonna kampaania oli eriti meeldejääv? Kas see tõi kaasa loodetud edu? 

Logi sisse

Vastus salvestatud!

Küsimuse ikoon. Punase jutumulli sees on valge küsimärk.

2.

Arutlege, kuivõrd mõjutab tänapäeval inimeste valimisotsustusi erakonna ideoloogia, kuivõrd suurejooneline valimiskampaania. 

Logi sisse

Vastus salvestatud!

Küsimuse ikoon. Punase jutumulli sees on valge küsimärk.

3.

Millest lähtute teie oma valimiseelistustes? 

Logi sisse

Vastus salvestatud!

Mõisted

  • valimiskampaania – valimistele eelnev erakondade tellitud reklaam, mis tutvustab nende seisukohti
  • teemapõhine hääletamine – valimiskäitumine, mille puhul valija lähtub erakondade konkreetsetest lubadustest või üksikküsimustest ning teeb valimisotsuse nende põhjal

Edasi uurimiseks

Meedia taip. Valimised

00:00