9. klassÜhiskonnaõpetus

Ühiskonnaõpetuse õpik 9. klassile

1.3. Rahvastiku muutustega seotud protsessid Eestis ja Euroopa Liidus

EELHÄÄLESTUS
Uuri Statistikaameti lehelt (stat.ee/rahvastikupyramiid), millised olid rahvastikunäitajad Sinu sünniaastal ning millised on need näitajad siis, kui saad täisealiseks.
Milliseid muutusi märkad rahvastikuprotsessides?

Demograafia on teadus, mis uurib rahvastikuga seotud muutusi. Eesti ja Euroopa Liidu ees seisvad rahvastikuga seotud proovikivid on üldjoontes samad: rahvastik vananeb ning pikemas vaates rahvaarv tõenäoliselt ka väheneb, kuigi see sõltub paljuski riikide sisserändepoliitikast. Tänapäevase rahvastikuteaduse peamiseks küsimuseks ei ole aga mitte niivõrd see, kuidas neid protsesse tagasi pöörata, vaid pigem see, kuidas muutustega kohaneda ja toime tulla. Eakama rahvastikuga riik vajab näiteks teistsugust tervishoiu- või sotsiaalpoliitikat kui valdavalt nooremapoolse rahvastikuga riik. Eakama rahvastikuga riikide haridustase ja tööjõu kogemustega seotud oskused on aga märksa laiemad, mistõttu on nende riikide tööjõud ka suurema väärtusega (riigis on kõrgem palgatase), samuti ollakse tööturul kauem aktiivsed (kuna tõusnud on ka tervelt elatud aastate arv). Seega tuleb poliitikas järjest enam mõelda, kuidas olukorda enda kasuks pöörata – heaks näiteks, kelle pealt õppida, on Jaapan.

Pildil on graafik maa- ja linnarahvastiku osakaalu kohta Euroopa Liiduriikides 2019. aasta seisuga. Maal asus 21%, linnas 40% ja väikeasulates 39%.
Maa- ja linnarahvastiku osakaal Euroopa Liidu riikides 2019. aasta seisuga.
Allikas: European Commission Report of Demographic Change
Pildil on graafikud Eesti rahvastikupüramiidist 1923., 1991. ja 2035. aastal.
Pildil on näha robotit suure hulga inimeste ees.
Robot Asimo näitab oma oskusi Tokyos asuvas Miraikanis ehk Tulevikuuuringute ja Innovatsioonimuuseumis.

Väiksemate riikide, sealhulgas Eesti poliitikas on tähtis siiski ka rahvaarvu vähenemise peatamine. Kui suuremad riigid saavad siin endale lubada rahulikumat suhtumist ja vaadata positiivseid külgi, näiteks väiksem rahvaarv tähendab ka väiksemat keskkonnakahju, siis väiksemad riigid on selliste muutuste suhtes märksa tundlikumad.

Rahvaarvu suurendamise meetmetena on näiteks kasutusel vanemapuhkuse ja vanemahüvitise süsteem, mis on nii mõnegi külje pealt vaadatuna maailma heldeim – ühel või mõlemal lapsevanemal on võimalik lapsega kodus olla kuni kolm aastat. Suur osa sellest ajast on vanemale tasustatud ja vanemapuhkuse lõppedes on vanemal võimalik oma endisele tööle tagasi minna. Nii lahket süsteemi teistest Euroopa riikidest ei leia, rääkimata riikidest väljaspool Euroopat, kus mõte tasustatud vanemapuhkusest on üldjuhul tundmatu (nt USA-s). Tegemist on poliitilise otsusega, mille eesmärk on rahvaarvu hoidmine, tehes laste saamise vanematele võimalikult lihtsaks, toetades neid riiklikult. Riik pöörab viimastel aastatel suuremat tähelepanu ka töö- ja pereelu ühildamisele, sh isade suuremale kaasamisele pereellu. Muu hulgas korraldatakse koostöös huvikaitseorganisatsioonidega erinevaid toetavaid kampaaniaid.

Pildil on lastekaitse liidu plakat millel on suurelt mees ja tekst. Tekstiks on järgnev: "Ariarendus ja turundus, ühe lapse isa Kuldar Kullasepp (40). Meheks sünnitakse, isaks kasvatakse. Miks tahta olla lapsega kodus?"
2020. aastal viis Lastekaitse Liit läbi kampaania „Meheks sünnitakse, isaks kasvatakse“.

Ränne

Ränne ehk migratsioon võib toimuda nii riigi sees kui ka riikide vahel. Nii kuulub selle mõiste alla 1) inimeste liikumine Eesti sees, näiteks kolimine maapiirkondadest linnadesse; 2) inimeste liikumine Euroopa Liidu sees, näiteks eestlaste tööränne Soome või 3) inimeste liikumine Euroopa Liidu välistest riikidest (nn kolmandatest riikidest) Euroopa Liitu, näiteks Venemaa kodanike migratsioon Hispaaniasse. Immigrandiks nimetataksegi inimest, kes on kas vabatahtlikult või sunniviisiliselt asunud alaliselt ehk jäädavalt või pikemaks ajaks elama mõnda teise riiki.

Rände põhjuseid on vägagi erinevaid. Selleks võivad olla majandusliku heaolu parandamisega seotud põhjused, näiteks eestlaste tööränne Soome või poolakate ja türklaste tööränne Saksamaale. Rände põhjused on tihti seotud ka hariduse omandamisega, näiteks Eesti kodanike õpiränne Euroopa ülikoolidesse. Ent põhjused võivad olla ka poliitilised: äärmuslikud riigikorra muutused, inimõiguste rikkumised, relvakonfliktid või sõda ehk kõik see, mis ohustab inimese elu ja heaolu. Eesti ajaloost on meile hästi tuntud Teise maailmasõja aegne suur põgenemine, mil Eestist põgenes ligi 80 000 inimest läände – nii on meile põgenikuks saamise põhjused ajalooliselt hästi teada.

Tänapäeval on neid põhjuseid üha lisandunud. Näiteks on järjest enam põhjust rääkida kliimapagulastest, kes on sunnitud oma kodukohast lahkuma kliimamuutustest tulenevate tagajärgede tõttu. Samas võib kliima- ja majanduspagulus olla omavahel tihedalt seotud – tihtipeale võtavad just kliimast tingitud muutused inimestelt võimaluse elatise teenimiseks (eriti tuntav on see põllumajanduses). Pagulaseks nimetataksegi inimest, kes on oma koduriigist põgenenud ega saa sinna naasta (põhjuseks võib olla ka näiteks usuline, rassiline või inimese poliitilistest vaadetest või päritolust tingitud tagakiusamine). Uude riiki sisenedes on igal inimesel õigus esitada varjupaigataotlus, mis läbi vaadatakse ning seejärel otsustatakse see kas rahuldada või mitte. Riigi sellekohased otsused peavad aga olema kooskõlas riigi seaduste ning eelnevalt sõlmitud lepete ja kohustustega.

Pildil on näha inimesi liikumas sadamas.
Soomes elab ja töötab hinnanguliselt 100 000 eestimaalast, kelle seas ligi 15 000 on neid, kes pendeldavad edasi-tagasi Eesti ja Soome vahet.
Pildil on näha aia taga suurt rahvahulka tihedalt koos.
2021. aasta sügisel puhkes Poola-Valgevene piiril migrandikriis, kus inimesi kasutati poliitilise relvana.
  • 89,3 miljonit inimest üle maailma olid sunnitud oma kodudest lahkuma.
  • Seoses Venemaa sõjategevusega on Ukrainast lahkunud 8,8 miljonit sõjapõgenikku.
  • Ukraina sees on ümber asunud 6,2 miljonit sõjapõgenikku.
  • 75% asuvad ümber naaberriiki, lootuses kunagi kodumaale naasta.
  • 83% maailma pagulastest võtavad vastu arengumaad.
  • Riigid, kus elab kõige enam pagulasi: Türgi, Jordaania, Liibanon, Pakistan, Uganda. Euroopa Liidu liikmesriikidest on kõige enam põgenikke vastu võtnud Saksamaa.
  • Seoses Ukraina sõjaga on kõige rohkem sõjapõgenikke võtnud vastu Poola – 7,4 miljonit inimest. Neist 1,4 miljonit inimest on Poolas saanud ajutise kaitse ja sinna püsima jäänud.
  • Umbes 36,5% maailma pagulastest on lapsed.

Allikas: ÜRO Pagulasamet UNHCR

Kokkuvõttes on ränne – nii sisse- kui ka väljaränne riigist – oluline ja loomulik osa rahvastikuprotsessides ja seda mitmel põhjusel. Tervikuna võivad rändel olla riigile nii positiivsed kui ka negatiivsed mõjud. Need on aga riigiti väga erinevad ja neid tasub pigem vaadata konkreetse riigi konteksti ja rändestatistikat arvesse võttes. Samas saab välja tuua mõned peamised jooned. Rändega seotud negatiivseid mõjusid tunneb üldjuhul riik, kust väljaränne toimub – need on peamiselt seotud tööjõu väljarändamisega, eriti kõrgemalt haritud tööjõu rändega teistesse riikidesse. Positiivsed mõjud avalduvad aga üldjuhul sihtriigi majanduses ja on seotud sisserändest tuleneva tööjõu (sh hoojajalise) panusega riigi majandusvõimekuse suurendamisse.

Pildil on kujutatud kaks graafikut kelleoskuse kohta kui lõimumise näitaja. Esimeses graafikus on välja toodud, et kuni 34-aastased teisest rahvusest Eesti elanikest oskavad 62% eesti keelt. Teises graafikus on välja toodud, et kuni 65-aastased teisest rahvusest Eesti elanikest oskavad 27% eesti keelt.

Eesti ühiskonnas toimuvaid lõimumisprotsesse on teadlased jälginud juba üle 20 aasta. Vaata sellekohase uuringu kokku võtet 2020. aasta Eesti integratsiooni monitooringust.

Too üks näide Eesti lõimumispoliitika edukusest ja üks näide selle kohta, kus Eesti lõimumispoliitikat edukaks pidada ei saa. Põhjenda, miks valisid just need näited.

Lisaks majandusse panustamisele on iga riigi huvides, et immigrandid jagaksid riigis kehtivaid demokraatlikke väärtusi ning võtaksid omaks seal kehtivad sellekohased normid. Selliste teemadega tegeleb riigi lõimumispoliitika. Lõimumise näitajaid on palju: näiteks haridustaseme, tööhõive, meediatarbimise ja võrdsete võimalustega seotud näitajad.

KÜSIMUSED JA ÜLESANDED

1.

Kas on võimalik, et rahvaarv suureneb, kui sündide arv väheneb? Selgita.

Logi sisse

Vastus salvestatud!

2.

Millised rahvastikunäitajad annavad meile teavet riigi ajaloo kohta? Millised annavad aimu tuleviku väljavaadetest?

Logi sisse

Vastus salvestatud!

00:00