Ühiskonnaõpetuse õpik 9. klassile
Õpik on kui teejuht noorele inimesele, kus näitlikustades selgitatakse ühiskonna toimimise põhiprotsesse. Iga teema juures on õpilasele kaasamõtlemiseks küsimused, mis toetavad ennekõike mõistmist ja oskust luua seoseid. Õpilast suunatakse märkama ja väärtustama õigusriigi toimimise põhimõtteid ning demokraatlikku käitumiskultuuri.
Õpik suunab märkama demokraatiale omaseid protsesse ning aitab mõtiskleda ühiskonna edasise arengu üle. Samuti pööratakse läbivalt tähelepanu Eesti Vabariigi põhiseaduse paragrahvidele, sidudes neid konkreetsete teemadega – see annab neile reaalse ja õpilasele mõistetava sisu.
Majandusplokk keskendub elulistele oskustele tulla toime aruka tarbija ja töövõtjana. Lisaks pööratakse suurt tähelepanu igapäevasele raha kasutamisele ning pannakse mõtlema riskidele ja vastutusele (laenamine, investeerimine). Õpik keskendub just noorte seisundile majanduskeskkonnas, tutvustades näiteks noorte ja vaesuse probleemistikku, kuid peatutakse lähemalt ka moodsal iduettevõtlusel.
Õpiku ülesehitus on klassikaline, lähtudes ühiskonna kolmest sektorist. Samas käsitletakse ka mitmeid viimastel aastatel esile tõusnud teemasid: näiteks kommunikatsioon ühiskonnas, e-riik ja ühiskonna jätkusuutlikkus. Nii mõnegi teema juures on fookus noortel ja nendega seotud teemadel.
Digiteeritud materjali aluseks on 2023. aasta esmatrükk.
Ühiskonnaõpetuse õpik 9. klassile
Ühele kasutajale 1 aasta.
- Sissejuhatus Tutvu sisuga
-
I OSA. INIMESED JA ÜHISKOND
Tutvu sisuga
- Sissejuhatus I teemasse Tasuta
- 1.1. Sinu, minu, meie ühiskond
- 1.2. Ühiskond ja rahvastik
- 1.3. Rahvastiku muutustega seotud protsessid Eestis ja Euroopa Liidus Tasuta
- 1.4. Kodanikkond Tasuta
- 1.5. Sotsiaalsed suhted ja identiteet
- 1.6. Võrdsed võimalused ühiskonnas
-
LÄHIVAADE. Rahva ja riigi tegutsemine kriisides
+5
-
Inimesed ja ühiskond. Lisaülesanne 1. Vali õiged vastused
-
Inimesed ja ühiskond. Lisaülesanne 2. Sisesta puuduvad sõnad
-
Inimesed ja ühiskond. Lisaülesanne 3. Eesti rahvastikuga seotud probleemi uurimine ja lahendamine
- Inimesed ja ühiskond. Lisaülesanne 4. Valmistu kriisiks!
- Inimesed ja ühiskond. Lisaülesanne 5. Mõistete tundmise ristsõna
-
Inimesed ja ühiskond. Lisaülesanne 1. Vali õiged vastused
- II OSA. KOMMUNIKATSIOON ÜHISKONNAS
-
III OSA. RIIKLUS
- Sissejuhatus III teemasse
- 3.1. Riik
- LÄHIVAADE. Riigi kaitsmine
- 3.2. Demokraatlik riik
- LÄHIVAADE. Ideoloogiad
- 3.3. Mittedemokraatlik riik
- 3.4. Demokraatliku ühiskonna toimimine
- 3.5. Demokraatia tervis
- 3.6. Võimude lahusus ja tasakaal
- 3.7. Võimude lahusus tänapäevases demokraatlikus ühiskonnas
- 3.8. Õigusriik
- LÄHIVAADE. Õigusrikkumiste lahendamine
- 3.9. Põhiseadus ja seaduste süsteem
- 3.10. Inimõigused
- 3.11. Lapse õigused +4
- IV OSA. EESTI JA MAAILM
-
V OSA. AVALIK SEKTOR
- Sissejuhatus V teemasse
- 5.1. Ühiskonnaelu korraldamine
- 5.2. Valimised
- 5.3. Valimissüsteemid
- 5.4. Valimised Eestis
- 5.5. Riigipea
- 5.6. Seadusandlik võim – parlament
- LÄHIVAADE. Elukutse – poliitik
- 5.7. Parlamendi töökorraldus
- LÄHIVAADE. Poliitiline võitlus
- 5.8. Täidesaatev võim
- 5.9. Valitsuskabinet
- LÄHIVAADE. Poliitiline skandaal
- 5.10. Riigibürokraatia
- LÄHIVAADE. E-riik
- 5.11. Kohtuvõim ühiskonnas
- 5.12. Korrakohane õigusemõistmine
- LÄHIVAADE. Noored ja õigus
- 5.13. Piirkondlik areng: linnastumise probleemid ja ääremaastumine
- 5.14. Kohalik omavalitsus
- LÄHIVAADE. Kaasav eelarve +4
-
VI OSA. ÄRISEKTOR
- Sissejuhatus VI teemasse
- 6.1. Majanduse toimimise alused
- 6.2. Turumajandus
- 6.3. Ettevõtlus
- LÄHIVAADE. Idufirma
- 6.4. Autoriõigused
- 6.5. Riigi majanduspoliitika
- LÄHIVAADE. Euroopa Liit majanduskeskkonna kujundajana
- 6.6. Riigi kulud ja tulud
- LÄHIVAADE. Väliskaubandus
- 6.7. Tööturg
- 6.8. Töötasu
- LÄHIVAADE. Palgalõhe
- 6.9. Riigi roll tööturu reguleerimisel
- LÄHIVAADE. Võitlus noorte vaesusega +4
- VII OSA. RAHATARKUS
- VIII OSA. KOLMAS SEKTOR
- Sõnastik
Ulla Herkel on ajaloo- ja ühiskonnaõpetuse õpetaja, kes teeb oma igapäevatööd Tallinna saksa gümnaasiumis ja Tallinna 32. keskkoolis. Ta on pühendunud õpetaja, otsides alati võimalusi tuua oma tundidesse sisse ühiskonnas aktuaalseid teemasid. Oma õpetajateel on ta saanud mitmeid tunnustusi nii kolleegidelt kui ka riigilt, ent mis kõige olulisem – ta on oma õpilaste hulgas kõrgelt hinnatud õpetaja.
Maarja Tinn on pikaaegse kogemusega ajaloo- ja ühiskonnaõpetuse õpetaja, alates 2020. aastast ka Eesti ajaloo- ja ühiskonnaõpetajate seltsi esinaine. Tema erialaste huvide fookusesse kuuluvad muuhulgas ka kodanikuhariduse teemad – ta on neid teemasid käsitlenud nii okupatsioonide ja vabaduse muuseumi Vabamu temaatilisi näitusi kureerides kui ka töötades nooremteadurina rahvusvahelise kodanikuhariduse uuringu (ICCS) Tallinna ülikooli uurimisrühmas.
Kaisi Pillart, kes 2022. aastal lõpetas Tallinna 32. keskkooli, on õpiku illustratsioonide autor. Ajaloohuviliselt noorelt kunstnikult on juba ilmunud kaks koomiksit, millest üks räägib Norra viikingikuningast Olav Tryggvasonist ja teine kunagisest islami valitsejast keiser Baburist. Kaisi soovib tekitada noortes huvi ajaloo vastu ning teha koomikseid, mis on ühtaegu nii harivad kui ka lihtsad ja humoorikad.