Mida nädala jooksul teada saime?
Eelteadmised ja oskused | Laps nimetab geomeetrilisi kujundeid (ring, kolmnurk ja nelinurk). Laps kasutab robootilist vahendit Blue-Bot. Laps loendab vähemalt 12-ni. Laps saab aru öö ja päeva vaheldumisest. Laps teab, et on olemas neli aastaaega ja oskab nimetada aastaaegadele iseloomulikke tunnuseid (jää sulamine). |
STEAM-i valdkonnad | Loodusteadused: maakera pöörlemine Tehnoloogia: Blue-Boti kasutamine Matemaatika: pusletükkide kokkusobitamine (värvilistest tahvelpusletükkidest joonistamiseks aluse kokkupanemine), tükkide loendamine, Blue-Boti matil ruutude loendamine, roboti teekonna väljamõtlemine (parema ja vasaku käe tundmine.) Kunst: kriitidega tahvelpuslele joonistamine |
Uued teadmised / sõnavara | tahvelpusle |
Õppetegevused
Üldoskuste eesmärgid | • Laps meenutab ja kordab eelmistes õppe- ja kasvatustegevustes saadud teadmisi. |
Valdkonnapõhised eesmärgid | • Laps jutustab nädala tegevustest 3–5 lausega. • Laps leiab tahvelpusletükkide hunnikust vajalikud tükid ja paneb vähemalt üheksast pusletükist kokku joonistamisaluse. • Laps joonistab kokkupandud alusele talle kõige enam meeldinud tegevuse. |
Õppemäng
Vajalikud vahendid: robootikavahend Blue-Bot või Bee-Bot, Blue-Boti või Bee-Boti roboti matt koos läbitud tegevuste piltidega
Õpetaja on enne tegevuse algust ette valmistanud Blue-Boti mati. Mati taskutes (ruutudes) on nädala jooksul läbitud tegevuste fotod. Lapsed jaotatakse kahte-kolme rühma. Iga rühma juures on üks täiskasvanu. Blue-Boti kasutades meenutab laps mõnd tegevust, mis nädala jooksul tehtud sai ja mida ta teada sai.
Laps asetab Blue-Boti roboti stardiruudule ja sisestab robotile koodi vastavalt ruutude arvule, mida on vaja soovitud ruuduni (pildini) jõudmiseks. Kui Blue-Boti robot on sellel pildil, mille laps välja valis, jagab laps, mida ta sellest teemast ja tegevusest mäletab (3–5 lauset). Seejärel tõstab laps roboti tagasi stardiruudule. Tegevusega jätkab järgmine laps.
Veel võimalusi
Kui robootikavahendit ei ole, saab ülesannet teha järgmisel viisil.
Õpetaja kirjutab sõnad paberile sõnu, mis iseloomustavad mõnd läbitud tegevust. Lauale on laotatud tegevuste fotod. Laps püüab üksi või õpetaja abiga paberile kirjutatud sõna kokku lugeda ja leida seda sõna iseloomustava foto. Seejärel võtab ta kolme kuni viie lausega kokku, mida ta sellest teemast ja tegevusest mäletab.
Tegevus
Vajalikud vahendid: tahvelpusle, tahvlikriidid
Õpetaja kallab põrandale tahvelpusle tükid ning palub igal lapsel loendada endale üheksa pusletükki. Nendest panevad nad kokku puslealuse joonistamiseks.
Kui puslealus on kokku saanud, jagab õpetaja lastele tahvlikriidid. Seejärel saavad lapsed puslealusele tahvlikriitidega joonistada kõige enam meeldinud (varem läbitud) tegevuse.
Kui pilt on valmis, saavad lapsed oma joonistatud pilte kaaslastega vahetada ning erinevaid puslesid kokku panna.
Õpetaja peaks juhtima tähelepanu sellele, et pusletükke uuesti kokku pannes oleks lapsed ettevaatlikud ning käega kriidijoonistust maha ei kustutaks.
Veel võimalusi
Kui tahvelpuslet ei ole, saab ülesannet teha järgmisel viisil.
Õpetaja jagab lastele veidi tugevama paberi ning palub joonistada paberile pildi. Lapsed joonistavad paberile pildi ning lõikavad seejärel pildi pusletükkideks. Tähelepanu tuleks pöörata sellele, et lapsed liiga väikseid tükke ei lõikaks.
Õpetaja vestleb lastega joonistatud piltide teemal: mis meeldis, miks meeldis jne.
Pärast vestlust saavad lapsed kaaslasega pilte vahetada ning panna kokku ka kaaslaste tehtud puslet.
Selleks, et lapsed saaksid joonistusi teineteisega vahetada, võiks pusled kokku panna näiteks voolimiseks kasutusel olevatel alustel. Sel juhul saab paariline kõigepealt tervikliku pildi, mille ise lahti võtab ning hiljem uuesti kokku paneb.
Kokkuvõte
Vajalikud vahendid: väikesed legoklotsid kolmes värvitoonis (roheline, kollane, punane)
Lõpuringis analüüsivad lapsed päeva jooksul toimunud tegevusi ning enda osalust. Õpetaja palub õpilastel lugeda endale välja kuus legoklotsi. Lapsed ehitavad valgusfoori põhimõttel kuuest legoklotsist väikese torni.
Roheline – saan aru, oskan seda teistele seletada.
Kollane – vajan natuke abi.
Punane – ma ei saanud aru, vajan rohkem abi.
Laps saab ise otsustada, mitut värvi ta torni ehitamisel kasutab. Arutelu käigus selgitatakse värvivalikut.