Isemoodi majad II
Eelteadmised ja oskused | Laps kasutab digivahendit heaperemehelikult. |
STEAM-i valdkonnad | Tehnoloogia: tahvelarvutid ja QR-kood Loodusteadus: plast- või papptops, rahakummid, materjalide tasakaalu seadmine majade ehitamisel Inseneeria: eri materjalide kasutamine majade ehitamisel Matemaatika: numbrikaardid, värvilised rahakummid ja geomeetrilised kujundid Kunst: valge ja musta värvi kontrast joonistamisel; majade ehitamisel kasutatavate materjalide värvid (eri värvi topsid, tume ja hele tükksuhkur) |
Uued teadmised / sõnavara | QR-kood, tükksuhkur |
Õppetegevused
Üldoskuste eesmärgid | • Laps tegutseb uudses olukorras täiskasvanu juhiste järgi ja osaleb loodava teaduspesa reeglite kujundamisel. |
Valdkonnapõhised eesmärgid | • Laps tutvub QR-koodiga. • Laps harjutab QR-koodi sisu avamist ja avab digivahendit kasutades salapärase ruudustiku. • Laps katsetab eri vahendeid mitmesuguste majade konstrueerimisel. |
Arutle ja vestle I
Koos õpetajaga tuletatakse meelde eelmise päeva tegevused. Kui lapsed on taas teemale meelestatud, tutvustab õpetaja lastele salapärast QR-koodi ruudustikku.
Õpetaja on varem välja printinud QR-koodid, mille taha on peitnud pildid muinasjutus kasutusel olevatest ehitusmaterjalidest (õled, oksad, lehed, kivid, savi).
Õpetaja vestleb lastega ning kuulab nende mõtteid ja arvamusi QR-koodi ruudustiku kohta. Seejärel uurib õpetaja:
- Mida QR-kood võiks laste meelest tähendada?
- Millist geomeetrilist kujundit QR-kood meenutab?
Õpetaja selgitab, mis on QR-kood.
Õppemäng
Vajalikud vahendid: tahvelarvutid või nutitelefon, väljaprinditud QR-pildid
Õpetaja on enne tundi ette valmistanud QR-koodid, millest avanevad pildid erinevatele looduslikele materjalidele. QR-koodidest on loodud Memoriini mängu põhimõttel mängualus.
Tegevus toimub kolmes rühmas. Iga rühma juures on üks täiskasvanu. QR-koodide alt hakatakse otsima pilte materjalile, mida põrsad oma majade ehitamiseks kasutasid. Kui lapsed leiavad QR-koodid, mille all on sama pilt, siis võetakse need pildid mängust välja. Mäng on õnnestunud, kui kõik QR-koodi taha peidetud fotod on paarilised leinud ja mänguplats on tühi.
Veel võimalusi
Õpetaja võib lisada QR-koodide hulka ka lisakoode, mille all on peidus materjalid, mida ei saa maja ehitamiseks kasutada. Mängu lõpus vaadatakse kõik pildid koos üle ning arutatakse, kas põrsakesed kasutasid pildil kujutatud materjali maja ehitamiseks või mitte.
QR-koodide loomise rakendusi võib internetikeskkonnast leida mitu. Ühe võimaliku eestikeelse videoõpetusega juhise võib leida siit. See on mõeldud sellise rakenduse jaoks nagu https://goqr.me.
Arutle ja vestle II
Õpetaja palub lastel meenutada, milliseid materjale kasutas oma maja ehituseks Nuff-Nuff.
- Milline maja oli Nuff-Nuffil?
- Mis materjale ta ehitamiseks kasutas?
- Miks otsustas Nuff-Nuff oma maja ehitada just okstest, vitsaraagudest ja puulehtedest? (Õlgedest majas oleks talvel liiga külm.)
Nuff-Nuffi maja joonistamine
Vajalikud vahendid: must paber, valged või kollased värvipliiatsid (võib kasutada ka kriite või õlipastelle)
Pärast arutelu jagab õpetaja lastele musta värvi paberid ning valged ja kollased pliiatsid. Iga laps saab joonistada, milline tema meelest Nuff-Nuffi maja välja võis näha.
Meisterdamine
Vajalikud vahendid: oksad, peenikesed vitsaraod, kuivanud puulehed, plastiliin, kandik
Lapsed jagunevad rühmadesse ning otsivad üles oma varem tehtud õlgedest maja. Kuna uued majad ehitatakse eelmisel päeval valmis saanud õlgedest majadega ühele alusele, võiks moodustada lastest samad rühmad.
Lapsed alustavad okstest Nuff-Nufi maja ehitamist.
Kui aluseid on rühmas rohkem, siis võiks uue maja ehitada tühjale kandikule. Nii on väiksem võimalus, et ehitamise käigus õlgedest maja katki läheb.
Õppemäng. Majade ehitamine
Vajalikud vahendid: plast- või papptopsid, mängukaardid (eri suuruses), joogikõrred, tükksuhkur, rahakummid (võimalusel mitmes värvis) ja geomeetrilise kujundite loomise tahvel
Eri vahenditest majade ehitamine. Enne tegevuse algust on õpetaja loonud väikesed pesad. Igas pesas on erinevad vahendid majade meisterdamiseks. Lapsed liiguvad väiksemates rühmades pesast pesasse ja katsetavad majade ehitamiseks eri vahendeid.
Õpetaja juhatab õppemängu sisse aruteluga.
- Millest veel saaks või võiks proovida maju ehitada?
- Millest on lapsed maju ehitanud?
- Milleks pesades olevaid asju tavaliselt kasutatakse?
Õpetaja võib anda majade ehitamiseks ette täpsemad juhised ja aja, kuid lapsed võivad läheneda ka lihtsalt teadmisega, et olemasolevatest materjalidest on vaja ehitada maja.
Võimalus on ka ülesannet täpsustada, näiteks „Kasuta ainult punaseid mängukaarte ja proovi ehitada kahekorruseline kaardimaja“.
Kokkuvõte
Lõpuringis uurib õpetaja lastelt, mis vahendeid võiks veel majade ehitamisel katsetada.
Seeläbi tekib võimalus pakkuda järgmistel päevadel majade meisterdamiseks laste nimetatud vahendeid või luua koos lastega eriilmelistest vahenditest nn ehituspesa.
Valgusfoori põhimõttel värviliste kleepsude kasutamine. Laps valib oma teadmiste põhjal kleepsu ja toob esile mõne mõtte.
Roheline – saan aru, oskan seda teistele seletada.
Kollane – vajan natuke abi.
Punane – ma ei saanud aru, vajan rohkem abi.