Siis kui päevast saab öö ja jälle hommik
Eelteadmised ja oskused | Laps nimetab ööpäeva osi (hommik, päev, õhtu, öö), kirjeldab tänaseid ja homseid tegevusi ning eristab geomeetrilisi kujundeid (ruut, kolmnurk, ring). Laps on tutvunud taevakehadega Päike ja Kuu ning planeediga Maa. |
STEAM-i valdkonnad | Loodusteadus: taevakehad; mis tiirleb ja mis pöörleb Matemaatika: tasapinnalised geomeetrilised kujundid, hulkade moodustamine, loendamine Tehnoloogia: taskulamp või nutitelefoni taskulambi funktsioon ja selle kasutamine Kunst: vahtplastist palli värvimine; mida kujutame Maa mudelil rohelise ja mida sinise värviga (maismaa ja veekogu) |
Uued teadmised / sõnavara | tiirlema, pöörlema, gloobus (Maa vähendatud mudel), järjejutt |
Õppetegevus
Üldoskuste eesmärgid | • Laps tegutseb sihipäraselt, keskendub tegevusele ja teeb paaristöö käigus valmis vahtplastpallist Maa mudeli. |
Valdkonnapõhised eesmärgid | • Laps selgitab, miks öö ja päev vahelduvad (põhjuse ja tagajärje seos), mõistes terviklikku nähtust. |
Kuula ja vaata
Hommikuringis tutvustab õpetaja eesootavat nädalat, misjärel hakatakse kuulama „Kolme põrsakese“ muinasjuttu. Õpetaja on lastele teada andnud, et muinasjuttu kuulatakse järjejutuna.
Lastelt uuritakse, mida tähendab mõiste „järjejutt“. (Vajaduse korral saab seose luua unejutuga, mida loetakse lasteaias iga päev.)
Õpetajal on loo edasiandmiseks mitu võimalust: ta võib seda ise lugeda/jutustada või kasutada mõnd heli- või videofaili.
Muinasjutu kuulamine algusest kuni 1.37. Õhtujutt: 6 | „Kolm põrsakest“
Arutle ja vestle I
Kuuldud muinasjutukatkendi põhjal toimub vestlus. Õpetaja näitab lastele „Kolme põrsakese“ tegelaste pilte ning koos tuletatakse meelde tegelaste nimed.
Tegevuse juurde sobib lahendamiseks veebiülesanne 1: liiguta nimi õige tegelase juurde.
Esialgu hunti ei tutvustata ega näidata. Seda tehakse alles siis, kui jõutakse muinasjutu kuulamisega hundi tegelaskujuni.
Orienteerumine ajas
Õpetaja loeb ette muinasjutus kõlanud lause.
(…) homme hommikul, homme hommikul hakkame varakult tööle, täna lööme veel lulli.
Lastega arutatakse aega näitavate mõistete üle („homme“, „täna“ ja „hommik“) ning tuletatakse meelde erinevad päevaosad. Koos vaadatakse pilte, nimetatakse pildil nähtud tegevusi ja arutletakse, mis päevaosaga on tegemist.
Pildikaardi leiad siit.
Arutelus võiks pöörata tähelepanu sellele, et on tegevusi, mida ei saa asetada ühele kindlale päevaosale (hommikule, päevale või õhtule), näiteks söömine, mängimine, käte pesemine.
Nende tegevuste juures saab küsida, mis päevaosal neid tavaliselt ei tehta. Näiteks tavaliselt lapsed öösel õues ei mängi ega lasteaias ole.
Õppemäng
Vajalikud vahendid: ööpäeva osade pildimaterjal. Õppemänguks vajaliku pildimaterjali saab välja printida siit. Pildikaardid tuleb enne tegevust välja lõigata, võimalusel lamineerida.
Õppemängu saab teha kolmel moel.
Esimene variant. Õpetaja jagab igale lapsele ühe pildikaardi, mis kujutab mingit tegevust erineval päevaosal. Tegevusi kajastavad pildid on ise kujuga. Lähtudes tegevusest pildil, moodustavad lapsed hulgad ööpäeva osadest: hommik, päev, õhtu, öö (vajaduse korral võib lastega arutada, miks nii otsustati ja mille alusel).
Teine variant. Moodustatakse hulgad selle järgi, millise geomeetrilise kujuga pilt lapse käes on. Koos lastega moodustatakse kolm hulka. Seejärel loendatakse ja võrreldakse pilte hulkades. Koos arutatakse, mis tegevus on pildil ja millal seda tehakse.
Kolmas variant. Kui õpetaja ei soovi õppemängu kasutada, võib lastega mängida mängu „Maa ja meri“, kus maa ja vee asemel on öö ja päev. Õpetaja öeldud tegevuse põhjal peab laps valima, kas tegevust tehakse öösel või päeval.
Arutle ja vestle II
Õpetaja algatab arutelu, millal saabub öö ja homne hommik (kuna põrsad Niff-Niff ja Naff-Naff lubasid just siis hakata omale maja ehitama).
Õpetaja uurib lastelt järgmist.
- Mis päevaosi sa nimetada oskad?
- Mis päevaosa eelneb ööle?
- Mis päevaosal oled lasteaias?
- Mis päevaosa sulle endale kõige rohkem meeldib?
Arutelu juurde sobib lahendamiseks veebiülesanne 2: taevas päeval ja öösel.
Peale vestlust vaadatakse koos päeva ja ööd tutvustavat videot. Siin on vaja õpetaja sünkroontõlget, kuna video on inglise keeles. Katse gloobuse ja laualambiga algab 0.58.
Ööd ja päeva tutvustav video „Day and Night. Video for kids“:
Õpetaja tutvustab mõistet „gloobus“ ning selgitab mõistete „pöörlema“ ja „tiirlema“ erinevust. Õpetaja näitlikustab, millal Maa pöörleb ja millal tiirleb.
Meisterdamine
Vajalikud vahendid: vahtplastist pall, guaššvärvid (roheline, sinine), pikem grilltikk
Maa mudel valmistatakse suuremast vahtplastpallist. Suuremat palli on vaja selleks, et järgmises tegevuses saaks paremini jälgida valguse liikumist. Lapsed töötavad paaris.
Selleks, et lastel oleks lihtsam palli värviga katta, tuleb asetada palli sisse grilltikk. Et vahtplastpall grilltiku otsas pöörlema ei hakkaks, on soovitatav see kuuma liimiga kinnitada.
Üks laps katab palli guaššvärviga ning teine hoiab palli grilltikuga paigal. Seejärel vahetatakse osad, et mõlemad paarilised saaksid värvida.
Katse
Vajalikud vahendid: taskulamp või nutitelefoni taskulambifunktsioon, Maa mudel, knopka või kleeps
Õpetaja juhendamisel tehakse öö ja päeva vaheldumise kohta katse. Alustuseks tuletatakse meelde varem käsitletud mõisted: „pöörlemine“ ja „tiirlemine“. Lapsed näitavad Maa mudeli peal, kuidas Maa tiirleb või pöörleb. Seejärel tehakse katse öö ja päeva kohta. Õpetaja palub ühel lapsel hoida mudelit ning teisel lapsel taskulampi. Maa mudelile asetatakse väike kleeps või knopka. Koos arutatakse, millisel osal mudelist on päev ja millisel on öö.
Katse paremaks õnnestumiseks peab ruum olema hämar.
Seejärel saavad kõik lapsed oma mudeli peal paaristööna öö ja päeva vaheldumist katsetada. Üks paariline on taskulampi kasutades päike, teine on Maa. Maa mudelit pöörates ja ümber päikese tiireldes näevad lapsed öö ja päeva vaheldumist. Seejärel vahetavad lapsed osad.
Selle tegevuse juurde sobib lahendamiseks veebiülesanne 3: öö ja päeva erinevus.
Tegevuses kasutatakse mõistet „tiirlemine“, mis on seotud aastaaegadega. Siin on õpetajale mõttekoht, kas see esialgu lihtsalt ära mainida (kui maakera tiirleb ümber päikese, siis vahelduvad ka aastaajad) või mitte. Kui seda ei tee, võib tekkida väärarusaam, et öö ja päev muutub maakera tiirlemise tõttu. Oluline on, et õpetaja seletaks seda 4–5-aastasele piisavalt arusaadavalt.
Kokkuvõte
Vajalikud vahendid: valgusfoori värvides kaardid (roheline, kollane, punane)
Valgusfoori kaardid saab välja printida siin.
Lõpuringis hindavad lapsed enda teadmisi valgusfoori põhimõttel. Igal lapsel on kolm kaarti. Kaarte näidates saavad lapsed juurde rääkida vastavalt värvi tähendusele.
Roheline – saan aru, oskan seda teistele seletada.
Kollane – vajan natuke abi.
Punane – ma ei saanud aru, vajan rohkem abi.