Loodusõpetuse tööraamat 7. klassile
Mauruse ja Eesti füüsika seltsi koostöös valminud tööraamat on ainus 7. klassi loodusõpetuse õppematerjal, mis arvestab 2015. aastal tehtud riikliku ainekava muudatusi. Olulisim neist on, et õpitavat seostatakse läbivalt ümbritseva eluga ning loodusteadusi käsitletakse ühtse tervikuna, näidates õpilastele füüsika-, keemia-, bioloogia- ja geograafiateadmiste ning loodusteaduste ja tehnoloogia vahelisi seoseid.
Paljud digitööraamatu ülesanded on interaktiivsed ja automaatselt kontrollitavad. Lisaks on TaskuTargas iga peatüki juures vähemalt üks interaktiivne ülesanne ja prinditav tööleht.
Tööraamat on piisav õppematerjal terve 7. klassi loodusõpetuse ainekava läbimiseks.
- Palju praktilisi töid.
- Ülesanded ärgitavad laiemalt mõtlema.
- Uurimistöö läbiviimise etappide omandamine:
- uurimisküsimuse püstitamine;
- uurimistöö planeerimine;
- andmete kogumine;
- andmete usaldusväärsuse hindamine;
- järelduste tegemine.
- Interaktiivne sisu, automaatkontrolliga lisaülesanded.
Digitööraamatu aluseks on 2021. aasta teine, uuendatud kordustrükk.
Loodusõpetuse tööraamat 7. klassile
Ühele kasutajale 1 aasta.
-
I osa. Inimene uurib loodust
Tutvu sisuga
- I.I. Millega tegelevad loodusteadused? +3 Tasuta
- I.II. Teadus ja tehnoloogia +2
- I.III. Teadus ja mitteteadus +2
- I.IV. Uurimuse etapid +2
- I.V. Vaatlus ja katse +2
- I.VI. Kehade omadused ja mõõtmine +3
- I.VII. Füüsikaline suurus +2
- I.VIII. Mõõtmine ja mõõteriist +2
- I.IX. Pindala mõõtmine +2
- I.X. Ruumala mõõtmine +3
- I.XI. Mass +3
- I.XII. Mõõtmistulemuste usaldusväärsus +3
- I.XIII. Mõõtemääramatus +2
- Praktiline töö: Plaani koostamine
- I.XIV. Uurime kehade omadusi graafiku abil +2
- Praktiline töö: Kuidas sõltub liiva ruumalast liiva mass?
-
II osa. Ainete ja kehade mitmekesisus
- II.I. Millest koosnevad kehad? +2
- II.II. Keemilised elemendid ja perioodilisustabel +3
- II.III. Liht- ja liitained ning nende valemid +3
- II.IV. Aine kolm olekut +2
- II.V. Tihedus +3
- Uurimuslik töö: Millisest metallist on valmistatud lusikas?
- II.VI. Puhtad ained ja segud +2
- Uurimuslik töö: Vee külmumistemperatuuri määramine sõltuvalt lahuse soolasisaldusest
- II.VII. Ainete eraldamine segudest +2
- Uurimuslik töö: Mereveest soola eraldamine
- Uurimuslik töö: Tindi tuvastamine
-
III osa. Loodusnähtused
- III.I. Loodusnähtused +3
- Praktiline töö: küünla põlemine
- III.II. Liikumised looduses +2
- III.III. Kiirus +2
- Uurimuslik töö: Küünla põlemise kiiruse määramine
- III.IV. Energia +2
- III.V. Energia muundumine ja ülekandumine +2
- Praktiline töö: Kartulipatarei
- Praktiline töö: Energia muundumise uurimine
- III.VI. Soojusjuhid looduses ja elukeskkonnas +2
- Uurimuslik töö: Uurime materjalide soojusjuhtivust
- III.VII. Keemilised reaktsioonid meie ümber +2
- Praktiline töö: Keemiliste reaktsioonide uurimine
- Praktiline töö: Kivimite omadused
- Praktiline töö: Katlakivi eemaldamine
- III.VIII. Kasvamine ja areng on bioloogilised nähtused +2
- Praktiline töö: Salati kasvukiirust mõjutavad tegurid
-
IV osa. Elusa ja eluta looduse seosed
- IV.I. Inimene uurib ökosüsteeme +2
- Praktiline töö: Ökosüsteemi uurimine taimeruudu meetodil
- IV.II. Süsinikuringe ökosüsteemides +2
- Uurimuslik töö: Valguse mõju fotosünteesi kiirusele
- Uurimislik töö: Fotosünteesi kiirust mõjutavate teguriteuurimine arvutisimulatsioonis
- Praktiline töö: Süsinikuringe uurimine puu aastarõngaste abil
- Uurimuslik töö: Kasvuhooneefekti modelleerimine
- IV.III. Kohastumine elukeskkonna tingimustega +2
- IV.IV. Teadus, tehnoloogia ning looduslik tasakaal +2
- IV.V. Ökoloogiline jalajälg ja säästev eluviis +2
- IV.VI. Säästlik tarbimine ja materjalide taaskasutus +3
Riina Murulaid on Miina Härma gümnaasiumi füüsikaõpetaja ja Eesti füüsika seltsi füüsikaõpetajate osakonna juhatuse liige, kes on osalenud nii praeguse põhikooli kui ka gümnaasiumi füüsika ainekava töörühmas.
Evi Piirsalu on Nõo põhikooli bioloogia-, keemia- ja füüsikaõpetaja, kes on osalenud loodusõpetuse riikliku ainekava töörühmas. Evi on „Eestimaa õpib ja tänab“ 2011. aasta laureaat loodus- ja täppisteaduste valdkonnas.
Katrin Vaino on töötanud pikalt keemiaõpetajana ning alates 2013. aastast töötab ta Tartu ülikooli loodusteadusliku hariduse keskuse teadurina.
Piret Vacht on Tallinna ülikooli matemaatika ja loodusteaduste instituudi doktorant ning õpetaja Tallinna 32. keskkoolis. Tema teadustöö peamised valdkonnad on keskkonnakaitse, -seisund ja -tehnoloogia.