IseõppijaleEesti keel

Harjuta eesti keelt teise keelena C1. 30 kuulamis- ja 30 lugemisülesannet

Hea õpetaja!

C1-taseme õpetamine annab õpetajale vabaduse, millesarnast teiste rühmade õpetamine ei paku: vabaduse leida õpilastele nii kuulamis- kui ka lugemistekste pea kõikide tekstide seast, mis kättesaadavad. Selline vabadus pakub palju põnevust tuhnida raadio- ja telearhiivides ning avastada uusi huvitavaid saateid, artikleid, meediaväljaandeid ja palju muud.

Teisalt, nagu teame, on sellise materjali otsimine ja läbitöötamine ajamahukas. Iga uus tekst nõuab süvenemist ja harjutuse väljanuputamist, et see oleks õpilasele ka kasulik. Soovime ju, et õpilased oleksid eksamiks maksimaalselt valmistunud. Vajame südamerahu, et oleme andnud omalt poolt kõik. Aega pole ühel tegusal õpetajal aga kunagi üleliia. Just see on harjutuskogumiku esimene eesmärk: vähendada õpetaja vaeva. Olen ise tundnud puudust ülesannetest, mille vastuseid saan kontrollida. Et saaksin neid kasutada üha uuesti ja uuesti ega peaks kulutama aega ülesande lahendamisele enne tundi.

Olen näinud, et õpilasi ajab segadusse teadmatus, mis neid eksamil ees võib oodata. Just seetõttu olen aastate jooksul proovinud õpilasi ise aidata. Vaatame läbi eksamiülesandeid, mida pakub Haridus- ja Noorteameti veebileht, kuid nendega võib sisustada vaid paar tundi. Õpilased vajavad rohkem harjutamist. Sestap olen kogunud kokku toredad tekstid, mis on pakkunud õpilastele nii rõõmu kui ka väljakutset. Kõik tekstid on muutmata kujul. On nii kergemaid, mis annavad eduelamuse, kui ka suurt pusimist nõudvaid; nii selliseid, mida jätan koduseks ülesandeks, kui ka selliseid, mille võtame pigem tunnis ette. Niisiis on kogumiku teine eesmärk, et õpilastel oleks enne eksamit kindlustunne: nad teavad, et on sarnaseid ülesandeid juba lahendanud, ning pole hirmul selle ees, mis neid ootab.

Ülesandeid on erinevatest valdkondadest. Mina võtangi tunnis julgelt erinevad teemad ette, püüdmata neid ilmtingimata omavahel siduda. Ka eksamil võib olla ülesandeid seinast seina teemadel ja usun, et oskus kiiresti ühelt teemalt teisele lülituda tuleb kasuks.

Tasemelt on selle kogumiku ülesanded samuti pisut erinevad: tunnete oma õpilasi kindlasti hästi ja näete, mida neil parasjagu sel päeval vaja on. Võib-olla kurdavad nad, et just üht tüüpi ülesanded valmistavad neile suurt muret. Siis saate ette võtta täpselt sellise ülesande. Võib-olla näivad nad sel päeval väsinumad kui tavaliselt ja siis võite võtta mõne lihtsama teksti, et parandada õppijate motivatsiooni, pakkuda tujutõstvat eduelamust, tekitada põnevat diskussiooni. Võib-olla on teil tunni lõpuni 15 minutit ja tunnete, et selle aja sisse mahuks üks lühike kuulamine. Siis võite otsida välja just selle õige pikkusega kuulamisülesande.

Loodan väga, et kogumik täidab oma eesmärke ning sellest on tundides kasu ja rõõmu!

Kogumiku autor Helis Oidekivi-Kosapoeg

00:00