1.4. Ettevõtte ja organisatsiooni juhtimine
Ettevõtte ja organisatsiooni juhtimine on oluline oskus: see kujundab organisatsiooni strateegiat ja suunab tema tegevust. Seepärast peab ettevõtlusvormi valimisel keskenduma ka sellele, kuidas organisatsiooni juhtima ja korraldama hakatakse.
Üks juhtimise keskseid aspekte on tööjaotus ja vastutuse jagunemine. Selge tööjaotus ning erinevate ülesannete ja rollide struktureerimine aitab toetada organisatsiooni eesmärke. Samuti on tähtis mõista, kuidas jaguneb vastutus töötajate ja osakondade vahel ning kuidas see aitab tagada tõhusa ja läbipaistva juhtimise.
On ülioluline, et ettevõtet juhitaks seaduskuulekalt ja vastutustundlikult. Selle aitab tagada äriseadustiku järgmine. Äriseadustik hõlmab mitmesuguseid õigusnorme, mis reguleerivad ettevõtte tegevust, sealhulgas lepingute sõlmimist, finantsaruandlust, töötajate õigusi ja palju muud.
Selles peatükis teeme sissejuhatuse ettevõtte ja organisatsiooni juhtimisse.
1.
Eestis on levinuim ettevõttevorm osaühing. Vasta osaühingut puudutavatele küsimustele kehtiva äriseadustiku põhjal (leiad Riigi Teatajast).
1) Kellel lasub vastutus osaühingu asutamisel?
2) Mille eest tuleb vastutada?
3) Mis on osak?
4) Kes on osanik ja mis kuulub tema kohustuste hulka?
5) Kui palju on osanikel hääli ja mida tehakse osanike koosolekul?
6) Mis aruandeid kinnitavad osanikud?
7) Kes või mis on juhatus? Mitu liiget võib juhatuses olla ja kes ei või olla liige?
8) Kuidas käib juhatuse liikme valimine ja tagasikutsumine?
9) Kuidas on seotud omavahel juhatus ja osanike nimekiri?
10) Mis toimingutes esindab osaühingut juhatuse liige?
11) Kui suur on juhatuse liikmete vastutus?
12) Mida tähendab konkurentsikeeld ja mis on ärisaladus?
13) Mis on nõukogu ja millega ta tegeleb?
14) Kas osaühingul peab tingimata nõukogu olema?
Vastus salvestatud!
2.
Loe artiklit „Mis vahe on hierarhilisel ja holarhilisel juhtimisel?“ (Motivaator, 6.11.2018) ja pane kirja üks sündmus või olukord oma elust, mil puutusid kokku hierarhilise organisatsiooniga. Analüüsi seejuures, mida oleks selles olukorras saanud teha sina või teised inimesed, et see olnuks holarhilisem. Jaga lugu klassikaaslasega ning arutage, kas teil on hierarhilisest olukorrast ühisnimetajaid ja mis need on.
1) Mis on hierarhia ja milline on hierarhiline juhtimisstiil?
2) Mis on holarhia ja kuidas erineb see hierarhilisest juhtimisest?
3) Too oma kogemusest näide hierarhilisest juhtimisest (mõnest ühisest ettevõtmisest või organisatsioonist, k.a koolist).
4) Kuidas oleks see võinud olla holarhilisem?
Vastus salvestatud!
3.
Iseloomusta Riigi Teatajast leitava mittetulundusühingute seaduse põhjal (alates 4. peatükist) MTÜ juhtimist.
1) Mis on juhatuse liikme ülesanne?
2) Mis roll on MTÜ liikmetel? Kes saavad liikmed olla?
3) Kuidas on seotud omavahel juhatus, liikmed ja üldkoosolek?
Vastus salvestatud!
4.
Loe juhtumikirjeldust ja vasta selle põhjal küsimusele.
MTÜ X juhatuses on viis liiget, kes kõik jagavad tugevat kirge organisatsiooni eesmärkide vastu. Kahjuks muudavad venivad ja pingeliste aruteludega juhatuse koosolekud otsuste langetamise sageli aeganõudvaks. Lisaks on mitmed juhatuse liikmed väga tugevad isiksused, kes jäävad oma seisukohtade juurde, kuulamata teiste arvamusi või otsimata kompromisse. See võib viia olukorrani, kus juhatuse koosolekud muutuvad ebaefektiivseks ja otsuste langetamine venib, mõjutades halvasti organisatsiooni tegevust ja tulemuslikkust. Selline dünaamika tekitab ka konflikte ja pingeid juhatuse liikmete vahel, kahjustades organisatsiooni mainet.
Selles olukorras võiks juhatuse esimees või organisatsiooni juht rakendada meetmeid, et parandada juhatuse tööd ja tõhusust. Näiteks võiks kaaluda järgmist:
- juhatuse liikmete koolitus. Juhatuse liikmetele võiks pakkuda koolitust, mis aitaks neil paremini mõista, kuidas tõhusalt koostööd teha ja kuidas leida kompromisse erinevate seisukohtade vahel.
- otsustusprotsessi selgitamine. Oluline on määratleda selgelt, kuidas juhatuse liikmed peaksid otsuseid langetama, sealhulgas mis meetodeid või protseduure tuleks järgida, et otsuste langetamine oleks läbipaistev ja efektiivne.
- juhatuse koosolekute struktureerimine. Juhatuse esimees või organisatsiooni juht peaks koosolekutele looma selge struktuuri ja päevakorra, mis aitaks vältida venivaid ja pingelisi arutelusid ning muudaks otsuste tegemise tõhusaks.
- tehnoloogia parem kasutamine. Juhatuse liikmed võiksid kasutada mitmesuguseid tehnoloogilisi lahendusi, näiteks videokonverentse või koostööplatvorme, et suhelda ja koostööd teha, eriti kui füüsiline kohalolek koosolekul pole võimalik.
Meenuta sarnast olukorda oma koolist, kogukonnast või meediast. Milline võimalik lahendus oleks sel juhul kasuks tulnud?
Vastus salvestatud!
5.
Vaadake klassis rahvusvaheliselt tunnustatud juhtimiskoolitaja Simon Sineki videot „How great leaders inspire action“ (17:47) ja arutlege selle põhjal, kuidas head juhid teisi tegudele innustavad. Kirjuta oma mõtted allolevasse kasti.
Vastus salvestatud!
6.
Kokkuvõtteks visanda siia või vihikusse äriettevõtte (nt OÜ) või vabaühenduse (nt MTÜ) võimalik juhtimisstruktuur. Märgi seejuures ka positsioonide põhiülesanded.