1. klass, 2. klass, 3. klass, 4. klass, 5. klassLoodusõpetus

Ellen, Eik ja taaskasutus. Kõige ägedam prügisorteerimise tegevusraamat

Katse. Sorteerimise olulisus plastiliini & voolimismassi näitel

Ettevalmistuseks

Vaja läheb:

  • igale lapsele tükk (punast) plastiliini
  • igale lapsele tükk (rohelist) playdough’ voolimismassi
  • kast/karp sildiga „Prügikast“
  • õpetajale alus playdough voolimismassi tükkide kokkumudimiseks

Töökäik

  1. Pane iga lapse jaoks valmis tükk punast plastiliini ja tükk rohelist playdough’ voolimismassi.
  2. Jaga igale lapsele punase plastiliini tükk ja palu sellest voolida seen.
  3. Kui seen on valmis, lase mõnel soovijal teistele oma seent näidata ja ütle siis, et ülesanne on täidetud, seen on valmis ja nüüd võib selle ära visata. Kogu kõik seened ühte suurde kasti, millel on kirjas: prügikast.
  4. Nüüd jaga kõigile tükk rohelist playdough’ voolimismassi ja palu sellest voolida kapsauss.
  5. Kui kapsauss on valmis, lase mõnel soovijal teistele oma kapsaussi näidata ja ütle siis, et ülesanne on täidetud, ja hakka juba uuesti sama prügikastiga ringi liikuma, kuid paku siis, et tooks seekord kujud aluse peale tagasi ja ei viskaks neid ära. Õpilased tagastavad kujud.
  6. Näita, kuidas kujusid kokku pressides ja mudides saab taastada algse materjali ja kuidas selle saab jälle jagada mitmeks tükiks, nii et iga õpilane saab uuesti midagi voolida.
  7. Jaotagi jupid jälle kõigile laiali ja palu nüüd voolida kuusepuu. 
  8. Kui kuused on valmis, paku välja, et võtaks selle punase plastiliini ikka ka ja paneks rohelise playdough’ voolimismassiga kokku – siis saaks ju veel rohkem materjali? Mis juhtub, kui segame kaks erinevat värvi ja materjali kokku? Kas see on mõistlik? 
  9. Erinevate materjalide kokku kogumine ja taaskasutamine on väga mõistlik, aga nende kokkupanemine muu materjaliga rikub mõlemad materjalid ära. Täpselt samamoodi on nende asjadega, mis meil üle jäävad, ning prügi sorteerimise ja taaskasutamisega.

Taaskasutamine on suurepärane idee, aga sorteerida tuleb õigesti!

00:00